METODA
INFORMACYJNO-PERSWAZYJNA
Należą one do metod pośrednich: przez
przekaz słowny wpływamy na wychowanka. Te metody, oparte na
komunikatach
językowych, wymagają szczególnych umiejętności wychowawcy –
zarazem doświadczenia
i intuicji pedagogicznej. Istotna jest zwłaszcza trafność oceny
potrzeb
i oczekiwań wychowanków oraz ich postaw i przekonań.
Stosując metody informacyjno-perswazyjne, wychowawca nie może
poprzestać
na werbalizmie, moralizatorstwie, nie może też działać
impulsywnie.
Wnioski:
- metoda ta polega głównie na rozmowie
- nauczyciel poprzez przekaz słowny może pokazać wychowankowi
problem z zupełnie innej perspektywy
METODA MODELOWANIA-WZOROWANIA
Ważną rolę odgrywają tu procesy naśladownictwa. Istotne są
właściwości modela: jego atrakcyjność, powodzenie, prestiż
społeczny
itp. Jeśli zostaną one wzbogacone osobistym związkiem wychowanka
z modelem,
wychowawca staje przed wielką szansą wykorzystania naturalnego
dążenia do
naśladowania. Może kształtować postawy, zachowania i
przekonania.
Za pomocą tej metody można modyfikować także różnorodne
czynności poznawcze
i językowe oraz kryteria ocen moralnych.
Wnioski:
- nauczyciel może przedstawić autorytety godnego naśladowania
- po znalezieniu wzorca godnego naśladowania, uczeń może
radykalnie się zmienić i zobaczyć swoje mocne strony
ŚRODKI WYCHOWAWCZE
Zabraniające/zakazujące środki wychowawcze zmierzają do
wyrugowania
określonych zachowań i postaw wychowanków. W behawiorystycznych
ujęciach
nazywa się je „wzmocnieniami negatywnymi”, a ich główny cel
sprowadza się
do oduczenia danych zachowań. Zaliczamy tu: pouczenie,
przypomnienie, upomnienie,
pogróżki, naganę i karę. Stosujemy je, gdy chcemy pokazać
wychowankowi,
że jego zachowanie jest niewłaściwe, lub gdy zmierzamy do zaniku
jego
niewłaściwej postawy
Wnioski:
- jeżeli uczeń otrzyma kare to czasem bardziej zrozumie swój
błąd
- stosując ten środek wychowawczy należy być bardzo ostrożnym,
ponieważ wychowanek może negatywnie nastawić się do sytuacji
|